کفپوش پی وی سی چیست؟|کفپوش چیست|کفپوش pvc چیست|مواد تشکیل دهنده کفپوش چیست کفپوش پی وی سی چیست؟|کفپوش چیست|کفپوش pvc چیست|مواد تشکیل دهنده کفپوش چیست | افشار دکور
فروشگاه اینترنتی

مواد تشکیل دهنده کفپوش پی وی سی چیست ؟

تاریخ:     تعداد بازدید: 8019

محصولات افشار دکور

خرید آنلاین کلیک کنید

مواد تشکیل دهنده کفپوش پی وی سی چیست ؟

وقتی قرار است از یک متریال در فضای زندگی یا کار خود استفاده کنیم، شناخت بیشتر آن ماده و نحوه تولید آن ما را در انتخاب و استفاده بهتر از آن مصالح یاری می کند. کفپوش پی وی سی نیز مصالحی نسبتا جدید در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی است که مزایای زیادی با خود به همراه دارد. در این میان بد نیست نگاهی بیندازیم به ساختار و فرآیند تولید این کفپوش.

مواد خام تشکیل دهنده کفپوش پی وی سی

 

تولید کفپوش پی وی سی

همه محصولات وینیلی از ترکیب رزین وینیل و افزودنی های مختلف تشکیل شده اند که به این محصولات ویژگی های خاصی می دهند. هر فرمول کفپوش متفاوت بوده و بسیاری از این فرمول ها اختصاصی هستند، یعنی فقط منجر به تولید یک نوع کفپوش خاص می شوند. برخی از افزودنی هایی که استفاده از آن ها در کفپوش های پی وی سی رایج است، عبارت اند از:

  • پلاستیسایزرها، مایعات روغنی که برای نرم کردن وینیل و ایجاد انعطاف پذیری در فرمول آن استفاده می شوند.

  • تثبیت کننده ها که برای به حداقل رساندن تخریب و تغییر رنگ ناشی از گرما و نور به کار می روند.

  • رنگدانه ها که در طول فرآیند تولید افزوده می شوند تا به وینیل طیفی از رنگ ها را بدهند.

  • پرکننده ها از جمله سنگ آهک یا خاک رس.

 

تولید کفپوش پی وی سی


تولید و ساخت کفپوش پی وی سی

وقتی افزودنی ها با رزین ترکیب شدند، محصول نهایی ترکیب وینیل نامیده می شود که به شکل قرص است. ماهیت ترکیب وینیل در فرآیند تولید و ساخت، از تنوع و تطبیق پذیری زیادی برخوردار است که به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا بتوانند بسیاری از موارد اجرایی موردنیاز برای کاربردهای متنوع کفپوش وینیل یا پی وی سی را اعمال کنند. در مرحله بعدی تولید و ساخت، هم تایل های وینیل و هم ورقه های وینیل ایجاد می شوند.

تولید کفپوش پی وی سی


تایل PVC

  • تایل وینیل یا همان پی وی سی با یکی از دو روش زیر تولید می شود:
  • ذوب کردن اجزای تشکیل دهنده در دماهای بالا و قالب گیری مواد داغ در اشکال دلخواه یا؛

با استفاده از شیوه مهره کشی که اجزاء با یکدیگر مخلوط شده و سپس توسط یک سری غلطک به آرامی فشرده می شوند تا به شکل موردنظر درآیند. ورقه ای که به این شیوه تولید شده، سپس روکش می شود تا مقاومتش نسبت به لک و ساییدگی افزایش یابد. با وجود اینکه فرآیند کلی تولید و مواد خام تشکیل دهنده بسته به نوع تایل تولید شده متفاوت است، تایل های وینیل جامد و تایل های وینیل چاپی عموما نسبت به تایل کامپوزیت وینیل (VCT) از مقدار بسیار بیشتری وینیل و مقدار کمتری پرکننده تشکیل می شوند.

تولید کفپوش پی وی سی

ورقه PVC

فرآیند تولید ورقه های وینیل یا پی وی سی به صورت زیر است:

ورقه ها در قالب های بزرگ تولید می شوند یا توسط یک لایه نازک از مایع روکش (تشکیل شده از رزین وینیل، پلاستیسایزر، پرکننده و یا افزودنی های دیگر) که روی ماده ای به عنوان بستر قرار می گیرد، ساخته می شوند. این شیوه یک ساختار چندلایه ایجاد می کند که معمولا از یک بستر، هسته فومی وینیل، یک لایه تزیینی و لایه ای شفاف از وینیل تشکیل شده است. محصول نهایی در یک کوره به عمل می آید و در برخی موارد، پس از آن با فیلم نازکی از اورتان روکش می شود.

 

تولید کفپوش پی وی سی


نقش و الگوها توسط شیوه چاپ گراورسازی نوردی روی برخی از ورقه های پی وی سی اعمال می شوند. در این روش رنگ ها و نقش ها روی سطح لایه پایه چاپ می شوند. روش دیگر اعمال نقش ها روی این کفپوش ها، روش منبت کاری است که طرح ها به لایه زیرسازی یا همان بستر نیز می رسند. در روش گراورسازی نوردی یک سیلندر چرخان، جوهرهای رنگی را روی لایه اصلی چاپ می کند که تقریبا گزینه های نامحدودی در انتخاب طرح ها و نقش ها را فراهم می کند. این نقش چاپ شده سپس با یک لایه وینیل شفاف روکش می شود و در کوره به عمل می آید. در فرآیند منبت کاری، تراشه های وینیل رنگی روی یک ورقه حامل گذارده شده و سپس تحت گرما و فشار به یکدیگر پیوند زده می شوند و الگوی نهایی ایجاد می شود.

خرید آنلاین کلیک کنید

**آشنا شدن با کفپوش pvc و ویژگی های کفپوش** کلیک کنید